기업교육에서의 Goal-Based Scenario, 그 이론과 실제 : Andersen Consulting 컨설턴트 교육방법론 사례연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육공학회
ㆍ수록지정보 : 교육공학연구 / 12권 / 1호
ㆍ저자명 : 이재경
ㆍ저자명 : 이재경
목차
I. 서론II. Goal-Based Scenario의 이론적 배경
III. 기업교육에서의 적용사례
IV. 국내 기업 교육에 대한 시사점
참고문헌
한국어 초록
본 연구에서는 최근 기업교육에서의 새로운 동향이라고 할 수 있는 역량중심 교육(Competency- Based Education)의 일환인 Goal- Based Scenario에 관하여, 그 이론과 실제를 각각 구성주의와 Andersen Consulting의 사례를 들어 살펴보았다. 먼저, 구성주의는 지식이란 인식주체의 고유한 경험을 바탕으로 간주관적으로 구성되는 것으로 보며, 따라서 교수 - 학습환경도 학습자의 능동적인 지식 구성활동을 촉진시킬 수 있도록 설계되어야 한다고 주장한다. 본 고에서 다루어진 모의 상황에의 참여학습(Engagement simulation) '은 구성주의적 관점에 입각하여 설계, 개발된 Goal- Based Scenario의 한 사례로서, 교육장면에서 실제 과제 (authentic tasks)를 해결하는 과정에서 여러 가지 필요 역량을 기르도록 되어 있다. 학습자의 능동적인 참여활동과 첨단 공학매체의 적극적인 활용을 통해 유의미한 기술을 배양하려는 것이다. 이러한 Goal- Ba sed Scenario는 일방적인 강의를 통한 대규모 집단학습이 주류를 이루고 있는 현행 국내 기업교육에도 많은 시사점을 주고 있다. 본 고에서는 이를 교육활동, 교육내용, 팀단위의 협력학습, 교육매체를 중심으로 살펴보았다.영어 초록
Within the last few years, there has been a new approach in business education toward a Goal-Based Scenario. A Goal-Based Scenariois a type of a Competency-Based Education which places its emphasis on the development of core competencies of individual learners while he/she engages in realistic, authentic tasks. The Goal-Based Scenario is based on the constructivist view point of knowledge and learning. Knowledge is the construction of meaning through experience, and learning is also an active and constructive process in which the learner is participating in physical and cognitive tasks to build more meaningful knowledge.Based upon the constructivist view point, a Goal-Based scenario consists of a case, a physical learning environment, and learnings up port system. Here, the learner develops corecompetencieswhilehe/sheengagesintheprocessofsolvingthecasethatis designed to beauthentic. Through the active engagement of the learner and the utilization of high technologies, a Goal-Based Scenario intends to build meaningful skills that are highly transfer able to real tasks. Such a goal-Based Scenario can influence the current Korean business training, which centers around a large group training through a one-way lecture. In this study, the implications were discussed regarding learning activities, contents, collaborative learning, and educational media/materials.참고 자료
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