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서지정보
ㆍ발행기관 : 서강대학교 철학연구소
ㆍ수록지정보 : 철학논집
ㆍ저자명 : 노성숙
ㆍ저자명 : 노성숙
목차
1. 비극적 삶과 철학상담2. 비극적 삶과 죽음에 대한 이야기: 엘렌 베스트의 사례
3. 엘렌 베스트의 ‘비극적 실존’에 대한 현존재분석
4. 엘렌 베스트의 비극적 삶에 대한 철학상담
5. 엘렌 베스트의 비극적 실존에 대한 현존재분석을 넘어서서
한국어 초록
본 논문의 목적은 비극적 삶을 살아가는 내담자에게 철학상담을 제공할수 있는 가능성을 탐색하려는 데에 있다. 이를 위해 역사적으로 유명한 ‘엘렌 베스
트(Ellen West)’의 사례를 집중적으로 다룬다. 이 사례는 빈스방거가 실제 자신의
정신치료에서는 실패했지만, 20여년이 지난 후에 현상학과 하이데거의 철학을 수용
하면서 정신치료를 위한 새로운 패러다임으로 전개한 바 있는 “현존재분석
(Daseinsanalyse)”의 대표적인 것이다. 이 사례를 중심으로 본 논문은 빈스방거의
현존재분석과 철학상담의 유사성과 차이점을 밝혀보고자 한다. 우선적으로 비극적
인 삶을 살다가 자살한 엘렌 베스트의 사례를 간략하게 소개한 뒤, 빈스방거의 현
존재분석에서 ‘비극적 실존’ 개념의 핵심내용들을 살펴보면서 그가 엘렌 베스트의
‘비극적 죽음’을 어떻게 이해하는지를 집중적으로 고찰한다. 본 논문은 한편으로 그
가 새로운 인간학적 이해를 제공함으로써 정신치료와 상담전반에 새로운 방향전환
을 마련한 것을 높이 평가한다. 그러나 다른 한편으로 ‘비극성’, ‘실존’라는 핵심주
제를 철학상담의 입장에서 재검토함으로써, 빈스방거의 현존재분석이 엘렌 베스트
의 ‘비극적 삶’에 대한 이해가 제한적임을 밝히고자 한다. 그리하여 니체의 초기사
상에 나타난 ‘삶을 긍정하는 디오뉘소스적인 열정’을 통해서 엘렌 베스트의 ‘비극
성’을 긍정적으로 이해하고자 시도한다. 또한 ‘피투된 기투로서의 실존’에 대한 하
이데거의 사상적 맥락으로부터 엘렌 베스트의 ‘비극적 삶’에 대한 의미와 ‘실존적
투쟁’의 면모를 새롭게 해석한다.
영어 초록
The purpose of this article is to explore the possibility of providing philosophicalcounseling for an individual who has led a tragic life. The study focuses on the
historic case of Ellen West. This case can be representative understood in the context
of Binswanger’s daseinsanalysis. Twenty years after Binswanger had failed in his own
treatments, he developed daseinsanalysis as a new paradigm of psychiatric treatment
by incorporating Husserl’s phenomenology and Heidegger’s philosophy. While focusing
on the famous case mentioned above, this paper discusses the similarities and
differences between Binswanger’s daseinsanalysis and philosophical counseling.
First, I briefly introduce the case of Ellen West, who had committed suicide after
leading a tragic life, and thoroughly investigate how Binswanger understood her tragic
death. My investigation is based on the key elements of "tragic existence" in
Binswanger’s daseinsanalysis. On the one hand, Binswanger is well appreciated for
introducing a new anthropological understanding of psychiatry and counseling.
However, on the other hand, if we reexamine the crux of "tragedy" and "existence"
from the perspective of philosophical counseling, daseinsanalysis appears to be limited
to the interpretation of Ellen West’s tragic life. Thus, I aim to understand West’s
tragedy on the basis of "the Dionysiac passion" that affirmed her life by referring to
Nietzsche’s early philosophy. Furthermore, I propose an alternative interpretation
West’s "tragic life" and "existential struggle" in the context of Heidegger’s view of
existence as "geworfener Entwurf".
참고 자료
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