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감성적 인터랙션 디자인 요소로서의 표정 요소에 관한 연구

(주)코리아스칼라
최초 등록일
2016.08.09
최종 저작일
2014.12
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서지정보

발행기관 : 한국감성과학회 수록지정보 : 감성과학 / 17권 / 4호
저자명 : 허성철

목차

1. 서론
1.1. 연구 배경
1.2. 연구 목적
2. 비언어적 정보
2.1. 커뮤니케이션과 비언어적 정보
2.2. 감성적 커뮤니케이션
2.3. 표정
3. 사례 연구
3.1. 대표 비언어적 정보 도출
3.2. 비언어적 정보로서의 표정 설계
3.3. 비언어적 정보 표현의 유의성 검증
4. 결론
REFERENCES

한국어 초록

로봇과 인간의 상호작용에서 언어에 의한 정보 전달은 상호작용의 한계가 있으므로, 더욱 원활하고 효율적인 의사소통과 나아가 로봇의 감정 표현까지 구현하기 위해서는 비언어적 커뮤니케이션이 필요하다.
본 연구에서는 쇼핑을 지원하는 로봇을 전제로 하여 쇼핑 행태에 따른 7가지 비언어적 정보를 도출하였다. 도출된 비언어적 정보의 요소로서 표정을 선정하고, 2D 분석을 통하여 얼굴 구성요소를 코드화 하였다.
얼굴 구성요소의 코드를 조합한 3D 애니메이션을 이용하여 비언어적 정보의 표현에 대한 유의성을 분석하였 다. 분석 결과, 제안된 비언어적 정보의 표현 방법은 높은 수준의 유의성을 보여 비언어적 정보 연구의 기초자료 로서 활용 가능성이 확인되었다. 다만, '당황'의 경우 코드화된 얼굴 구성 요소의 모양 적용에 한계가 있으며 보 다 체계적 연구가 요구된다.

영어 초록

Verbal communication has limits in the interaction between robot and man, and therefore nonverbal communication is required for realizing smoother and more efficient communication and even the emotional expression of the robot.
This study derived 7 pieces of nonverbal information based on shopping behavior using the robot designed to support shopping, selected facial expression as the element of the nonverbal information derived, and coded face components through 2D analysis.
Also, this study analyzed the significance of the expression of nonverbal information using 3D animation that combines the codes of face components. The analysis showed that the proposed expression method for nonverbal information manifested high level of significance, suggesting the potential of this study as the base line data for the research on nonverbal information. However, the case of 'embarrassment' showed limits in applying the coded face components to shape and requires more systematic studies.

참고 자료

없음

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