뇌 기반 유아디자인교육 실행을 위한 교사의 인식과 실태 및 요구에 대한 분석
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국어린이미디어학회
ㆍ수록지정보 : 어린이미디어연구 / 15권 / 4호
ㆍ저자명 : 신애선, 안경숙
ㆍ저자명 : 신애선, 안경숙
목차
Ⅰ. 서 론Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구결과 및 해석
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌
한국어 초록
본 연구의 목적은 뇌 기반 유아디자인교육 실행을 위한 교사의 인식과 실태 및 요구를 분석하는 것이다.연구대상은 전북 G시, J시, I시의 공․사립 유치원 및 어린이집 교사 421명이다. 연구도구는 유아 디자
인 개발(이종길, 2015)과 유아 뇌 기반 프로그램 개발(남효순, 2013)의 연구에서 사용된 질문지를 본 연
구의 목적에 적합하게 수정․보완하여 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아디자인교육 활동
에 대한 교사의 인식과 실태에서, 유아디자인교육에 대해서는 70.8%가 중요하다고 생각하였고, 활동의
목표는 ‘창의적인 능력을 가진 인재 양성’이 가장 많았고, 교사의 ‘상호작용자로서의 역할’을 가장 중요하
게 생각하였으며, ‘창의성 발달 및 문제해결능력의 발달’을 가장 긍정적인 효과로 여겼고, ‘디자인 교육에
대한 지식 부족 및 경험부족’으로 어려워하였다. 둘째, 유아디자인교육 활동 적용 실시 현황은, 1주간 1
회 실시 및 1회 소요시간은 20~30분이 가장 많았고, ‘누리과정 미술활동 자료’를 사용하여 ‘교육과정의 생
활주제에 따라 주제를 선정’ 한다가 가장 많았다. 또한, 동기유발 방법은 ‘전개되고 있는 주제에 대한 디
자인을 보여주며 이야기나누기’ 가 가장 많았고, ‘시각디자인’에 가장 많이 활용하고 싶어 하였다. 셋째,
뇌 기반 유아디자인활동 프로그램 개발에 대한 요구도에서는 ‘유아의 흥미를 고려한 의미 있는 디자인 내
용 구성’ 을 가장 고려하였고, ‘조형영역’에 가장 많이 적용하고 싶어 하였다. 적용 연령은 ‘5세’가 가장 많
았으며, ‘뇌의 변화의 원리’를 가장 많이 적용하고 싶어 하였다. 또한, 다양한 디자인 영역을 고려한 ‘게
임’을 활용하고 싶어 하였으며, 희망 운영 시간은‘ 30~40’분이 가장 많았다. 희망 운영 기간은 ‘유아의 흥
미가 있는 경우 1년 내내 운영’하고 싶어 했으며, 교사 연수 시 84.1%가 참여 의사를 밝혔다. 이러한 결
과를 기초로 유아디자인교육 활동에 대한 교사들의 인식과 실태를 파악해보았다는 점과 뇌 기반 유아디
자인교육 프로그램 개발을 위한 요구도를 분석했다는 점에서 의의가 있다.
영어 초록
The purpose of this study is to analyze the perception, practices, and requirement of the early childhoodteachers for implementing brain based child design education. The subjects are 421 teachers from
kindergartens of G city, J city, and I city at Jeolla-bukdo. The research tools are questionnaires used at
the study of child design development(Lee Jong-gil, 2015) and brain based program development(Nam Hyo
Soon, 2013), modified and supplemented appropriately for the purpose of this study. The results are as
follows. First, as of the perception and the reality of the teachers on child design education, 70.8%
thought child design education is of importance, as of the purpose of activity ‘developing talented child
with creativity’ was the most, ‘the role of interactive roles’ as a teacher was thought as the most
important role, ‘development of creativity and problem-solving ability’ was thought to be the most positive
effec. Second, for the reality of implementing the application of child design education activity, once in a
week and 20-30 minutes of duration was the most, and ‘selecting themes according to the curriculum’s
themes using arts activities of Nuri curriculu was the most. Also, as of a motivation’ having a talk ‘while
showing designs about the on-going themes’ was the most. Third, as of the requirement about the
development of brain based child design acitivity program, ‘design contents composition considering the
child's interest’ was most considered, Also, they hoped to use games that consider various design fields,
and operation time of wish was mostly 30-40 minutes. The operation term of wish was ‘all year if the
child is interested’, and 84.1% said yes to the inclination to participate in teacher education. Based on
these results, the study is meaningful in that it found out the perception and the reality of teachers on
child design education and that it analyzed the requirements for the brain based child design education
program.
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