무용작품의 대중성 증진을 위한 안무자들의 인식과 발전 방향
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국무용기록학회
ㆍ수록지정보 : 한국무용기록학회지 / 30권
ㆍ저자명 : 이지현
ㆍ저자명 : 이지현
목차
국문요약I. 서 론
Ⅱ. 연구방법
1. 연구 참여자
2. 자료수집
3. 자료분석
4. 자료의 신뢰성과 타당성
Ⅲ. 연구결과 및 논의
1. 안무가들의 의식
2. 공연에 대한 안무가들의 경험과 현실
3. 무용작품의 대중성 증진을 위한 발전 방향
Ⅳ. 결론 및 제언
참고문헌
Abstract
한국어 초록
본 연구는 한국 무용작품의 대중성 증진을 위한 발전 방향을 안무자의 관점에서 제시하고자 하였다. 활발히 활동하고 있는 안무자들의 무용공연의 대중성과 대중성 증진에 관한 인식 및 견 해를 심층면담을 통해 심도 있게 알아봄으로서, 안무가들에게 현장에서 적용시킬 수 있는 실질 적인 발전 방향을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 III장에서는 안무가들의 대중성, 관객과 안무가, 대중성과 예술성, 대중성 증진에 관한 인식과 견해를 알아보았으며, 안무가의 경험과 현 실 측면에서의 대중성을 적용 시킨 안무의 반응과 결과, 그리고 안무가들의 성향과 대중성 증진 의 필요성에 대해 알아보았다. 또한 안무가들이 제시하는 발전 방향에 관하여 알아보았다. 이러 한 결과로써 IV장에서 무용작품의 대중성 증진을 위한 발전 방향을 제시하였다. 현 시대의 예술 은 대중과 함께여야 존재 의미를 가진다. 이러한 시대의 흐름을 인식하고 보수주의적인 예술가 적 자기주장에서 벗어나‘폭넓은 시각과 열린 사고’,‘철저한 프로의식’으로 인식을 변화 시켜 야 하며, 안무를 함에 있어서 진정성을 가지고, 관객과 함께하는 것을 무대 위에 적용시키려는 고민과 노력을 실천해 나아가야 할 것이다. 또한 무대 위에 한계를 두지 말고 사회로 나아가 대 중들과 함께 할 수 있는 교육, 참여형 프로그램들을 전문적이며 적극적으로 주도해야 할 것이 며, 포괄적인 문화예술 분야와의 교류로 현시대의 흐름과 필요성을 인식하여 사회의 주도자적 역 할을 하여야 할 것이다.영어 초록
The purpose of this study was to examine the right directions for the development of Korean dance performance from a perspective of choreographers in an effort to seek ways of boosting the popularity of Korean dance. It’s specifically meant to hold an in-depth interview with selected choreographers, who were active in the community of dance, to find out their awareness and view of the popularity of dance performance and how to boost its popularity in an attempt to suggest some of the right directions for the development of dance performance. Chapter III investigated the awareness and view of choreographers on popularity, on an audience and choreographer, on popularity and artistry, and on the necessity of the improvement of popularity. How the kind of choreography that was especially intended to gain popularity was received and what results it produced were analyzed, and the disposition of the selected choreographers and their opinions on the necessity of the improvement of popularity and the right directions for the development of dance performance were investigated. Chapter IV suggested some of the right directions for the improvement of the popularity of dance performance based on the results of the previous chapter. Art can be meaningful only when it is with people in general. Choreographers should keep in mind such a flow of the times and change their mind-set instead of merely sticking to conservative self- assertion. They should be open-minded and have a professional mind-set. They should try to design an authentic choreography and give an authentic performance on the stage for the sake of an audience. In today’s age, the arts can be meaningful only when it's received by people in general. Choreographers should keep in mind such a flow of the times and change their mind-set instead of merely sticking to conservative self- assertion. They should broaden their horizon, be open-minded and have a professional mind-set. They should try to design an authentic choreography and give an authentic performance on the stage for the sake of an audience. At the same time, participatory education and participatory programs should be provided so that they could mingle with an audience instead of simply remaining on the stage. Finally, it's required to promote an interchange with the other genres of the arts and culture in line with the flow of the current times. In a word, choreographers should take the initiative in today’s culture and arts.참고 자료
없음태그
"한국무용기록학회지"의 다른 논문
- 춤의 감각적 소통과 존재의미 연구 - 메를로-퐁티의 현상학 및 존재론을 바탕으로17페이지
- <3인 정읍설장고춤> 작품분석을 통한 전통춤의 재창조 방안모색23페이지
- 발레정신 지도에 있어서 간접교수방법의 유형과 역할25페이지
- Analysis of the Dance Work <Condition of Balance>..18페이지
- 발레 수강생을 위한 발레용어 표기분석에 관한 제언19페이지
- 한국 전통춤의“마루”란 무엇인가17페이지
- 조선 초기 당악정재의 도입부· 종결부의 춤사위 기록양상18페이지
- 예술고등학교와 일반고등학교 출신 무용전공자의 인지적 유연성 및 소진감 차이16페이지
- 롤프 드 마레의 현대무용에 대한 관점과 국제무용아카이브(1931-1952) 전시 기획의 연관성23페이지
- 전문무용수의 고용형태에 따른 오디션 불안과 무용은퇴준비의 관계18페이지