프로게이머의 일반적 동향 및 e스포츠에 대한 인식
(주)학지사
- 최초 등록일
- 2015.03.24
- 최종 저작일
- 2006.01
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국여가문화학회
ㆍ수록지정보 : 여가학연구 / 3권 / 3호
ㆍ저자명 : 김정운, 박정열, 곽혁수
목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 방 법
Ⅲ. 결 과
Ⅴ. 논의 및 결론
참 고 문 헌
한국어 초록
최근 들어 게임은 청소년들뿐만 아니라 성인에 이르기까지 인터넷을 이용하는 중요한 목적으로 자리 잡고 있다. 청소년을 중심으로 한 게임에 대한 관심 속에 최근 들어 ‘e스포츠’, ‘프로게이머’라는 새로운 용어가 생겨났다. 본 논문은 프로게이머들을 대상으로 이들의 생활실태와 e스포츠에 대한 인식, 프로게이머 생활에 대한 전반적인 만족도, 신체적/정신적 건강상태에 등에 대한 실태조사를 실시하였다. 프로게이머들은 하루 평균 9시간 30분 동안 게임 연습을 하는 것으로 나타났으며, 수면시간은 일반인들과 비교해 큰 차이가 없는 것으로 조사되었다. 대부분의 프로게이머들은 우리나라의 e스포츠 발전 가능성을 매우 높게 평가하고 있는 것으로 나타났으며, 현재 이들의 가장 큰 고민은 병역문제인 것으로 파악되었다. 장시간 모니터를 응시해야하는 직업 특성상 대부분의 프로게이머들은 건강상태가 좋지 않은 것으로 나타났다. 그러나 예상과는 달리 프로게이머들의 스트레스 수준과 공격성 수준은 그리 높지 않은 것으로 나타났다. 본 연구에서 나온 결과들은 향후 프로게이머들을 대상으로 한 교육이나 정책방안 등을 수립하는데 있어 기초적인 자료로 사용될 수 있기를 기대해 본다.
영어 초록
Recently, games have become one of the main purposes for using the internet not only for youths but also for adults. In the interest surrounding games for youths, new terminology such as ‘e-sports’ and ‘progamer’ have been coined. In this study, with progamers as the subjects of study, a research pertaining to their living conditions, perception on e-sports, their overall level of satisfaction with their life as a progamer, and their physical and psychological conditions was conducted. It was found that progamers practice games for an average of 9 hours and 30 minutes every day, and there were no significant difference in the amount of sleep compared to the general public. Most progamers evaluate highly the possibility of e-sports developing in Korea, and found that their greatest concern was their obligation to fulfill their mandatory military service duties. Because progamers are in a fixed position for an extended period in front of the monitor, general physical condition of progamers was found to less than satisfactory. However, contrary to expectations, the stress level and aggression level of progamers not found to be high. It is hoped that the results found through this study will be used in the future as basic information in establishing education programs or policies for progamers.
참고 자료
없음