* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국초등국어교육학회
ㆍ수록지정보 : 한국초등국어교육
ㆍ저자명 : 김미혜
ㆍ저자명 : 김미혜
목차
1. 들어가며:정지용 동시 논의의 출발점2. 아동문학의 개념과 정지용 동시의 경계 설정
3. 장르 의식의 소산으로서의 정지용 동시의 특징
4. 맺으며
한국어 초록
정지용이 동심을 어떻게 이해하고 있는지, 그가 동시의 주된 독자인 아동과의 거리를 좁히기 위해 어떠한 언어적·정서적 장치를 사용하고 있는지를 살피는 것은 정지용 동시 논의의 핵심적인 부분이다. 따라서 이 글에서는 학조 창간호에 수록된 정지용의 시편과 줄글을 중심으로 동시에 대한 정지용의 장르 의식을 규명하고, 그것이 작품 속에 구체적으로 어떻게 반영되어 있는지를 살펴보았다.먼저 이 글에서는 (1) 아동 독자가 이해할 수 있는 정서와 인식을 담고 있는지, (2) 언어 표현과 구성 면에서 아동 독자의 흥미를 충족시키는지, (3) 작가의 장르 의식이 드러나는지를 기준으로 정지용의 동시 작품의 목록을 정리하였다. 이에 따라 그의 작품 중 총 19편을 동시로 규정하였다.
형식면에서 정지용의 동시는 정형적 율격에 대한 지향을 보인다는 점에서 당대 동요 장르들과 유사하지만, 7·5조가 아닌 2음보 대응 연첩의 형식을 취하고 있어서 민요와의 상관성을 보이고 있다. 소박한 시어의 사용이나 발랄한 분위기를 연출하는 음성상징어의 사용 등도 그의 동시가 성인시와 차별화되는 점이다. 내용면에서는 아동의 생활에 기반한 정서를 다루고 있는 것이 특징이다. 그의 동시 중에는 가족의 부재와 그로 인한 상실감을 진하게 드러내는 작품이 많는데, 이는 그의 생애사적 사
실에 기인한다기보다는 당대 동시들의 작품 경향으로부터 영향을 받은 것으로 보아야 할 것이다. 아동의 생활 정서에 귀를 기울이고 자연과 교감하는 천진난만한 아동의 모습을 보여주는 것 또한 정지용 동시의 특징이다.
영어 초록
In children’s verse as a sub-category of children literature, the most important elements are ‘children’ as a being with ‘children’s mind’ and the use of a poetic language fit for children’s level. Accordingly, it is the core of discussion on Jeong Ji-yong’s children’s verse to examine how he understands children’s mind and what linguistic‐emotional devices he uses in order to narrow the distance to children, the major readers of children’s verse. When we examine the prose included together with the five pieces of children’s verse in the first issue of Hakjo, we can read the writer’s selfconsciousness and his consciousness that the emotion to be contained in children’s verse is the pure and simple mind in childhood that cannot be recovered now in adulthood. Through this, we can find that Jeong Ji-yong did not try it as a practice for writing adults’ verse but created children’s verse based on his deliberation on what contents children’s verse genre should have and in what form.Researchers’ opinions are not consistent on the number of Jeong Jiyong’s children’s verses. This study sorted out his children’s verses based on:(1) whether they contain emotion and consciousness understandable to children readers; (2) whether they satisfy children readers’ interest in the aspects of linguistic expression and structure; and (3) whether the writer’s genre consciousness is disclosed. According to these criteria, we classified 19 pieces of Jeong Ji-yong’s works into children’s verse, and analyzed how Jeong Ji-yong’s genre consciousness of children’s verse was embodied in these verses.
From the aspect of form, Jeong Ji-yong’s verses are similar to other children’s verses in those days in that they pursue a typical meter, but they also show correlation with folk songs as they take the form of 2‐foot matching stanza rather than 7‐5 meter. In this sense, we can say that Jeong Ji-yong’s children’s verse is diachronically connected to orally transmitted children’s songs. Other distinctions of his children’s verse from adults’ verse are the use of plain poetic language and the use of sound symbols for producing an animated environment.
From the aspect of contents, on the other hand, his poems reveal strongly the absence of family and the resultant sense of loss. It may be valid to view that this is not from his real life events but from the influence of the trend of children’s verses in his days. It is because the sorrowful emotion arising from the absence of family members was a tendency observed commonly in children’s songs and verses in those days. It is also a characteristic of the contents of his children’s verse to listen to children’s life emotion and to describe innocent children sympathizing with nature.
【Key words】Children literature, children’s verse, Jeong Ji-yong, genre consciousness, children’s mind
참고 자료
없음"한국초등국어교육"의 다른 논문
- 우리 ‘교육과정’ 문장에 대한 비판 : ≪초등학교 교육과정≫ 및 ‘해설’을 중심으로29페이지
- 서사 텍스트 읽어주기에 따른 학습자의 반응 양상38페이지
- 초등학교 다문화 가정 학생을 위한 언어 교육 프로그램30페이지
- 언어·문학 영재교육을 위한 교사교육 프로그램 개발 방향 시론36페이지
- ‘비판적 읽기’ 개념 재정립에 대한 논의20페이지
- 국어 교과의 정당성과 정체성에 대한 회의25페이지
- 읽기 상호텍스트성의 기제와 교육33페이지