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반종교개혁 시기로부터 계몽주의 시대까지의 스콜라 학파들 (1)

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2010.01
50페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 서강대학교 철학연구소 수록지정보 : 철학논집
저자명 : M.스톤

목차

Ⅰ. 머리말
2. 스코투스주의
3. 토마스주의

한국어 초록

이 논문은 광범위한 스콜라주의 거부로 규정된 초기 근대 철학에 대해
새로운 지형도를 제시한다. 기존 통념의 불가피한 귀결은, 초기
근대에서 스콜라주의가 차지했던 지위가 대부분의 철학사가들에 의해
평가 절하되거나 무시되었다는 것이다. 이 논문은 반종교개혁 시기와
계몽주의 시대 사이의 몇몇 대표적인 스콜라 학파들에 주목한다. 초기
근대 스콜라주의 운동은 로마 가톨릭 교회의 학파들뿐 아니라 이른바
개신교 스콜라 학파들까지도 포함하였다. 이 학파들에 대한 고찰을 통해,
초기 근대 스콜라주의는 17세기와 18세기 철학에서 충분한 역할을
수행한 국제적이고 역동적이며 다원주의적 지적 전통이었음이
분명해진다. 스콜라주의자들은 스콜라적 논변의 패러다임 내에서 새로운
생각과 입장들을 발전시키고, 전통에 근거해서 새로운 생각들을 끈기
있게 고찰하는데 있어서도 당대의 철학에 현저한 기여를 하였다. 따라서
우리는 다음과 같은 결론에 도달할 수 있다. (i)초기 근대
스콜라주의자들을 그들 자신의 철학적 전통들에 중요한 유산을 남겼다.
(ii)‘스콜라주의자’를 자처하는 이들과 소위 ‘근대철학자들’ 사이에는
피상적이지도, 적대적이지도 않은 상호적인 관계가 존재했다.

영어 초록

This paper suggests a new cartography of early modern philosophy, which
has been defined solely in terms of a comprehensive rejection of
scholasticism. The inevitable consequence of the previous consensus is that
the status of early modern scholasticism in european modern philosophy has
been undervalued or even ignored among most of historians. Contrary to this
picture, this paper focuses on some representative scholastic schools of the
era between the Counter Reformation and the Enlightenment. The movement
of early modern scholasticism covered not only the schools of the Roman
Catholic Church but also so-called Protestant scholastic schools. From
reflection of theoretical and institutional activities of the schools, it can be
shown that early modern scholasticism was an international, vibrant, and
pluralistic intellectual tradition that played a full part in seventeenth and
eighteenth-century philosophy. The very best scholastic thinkers made a
salient contribution to the philosophy of the period not only in their
development of new ideas and positions within existing paradigms of
scholastic argument, but also in their patient scrutiny of novel ideas by
recourse to arguments from authority and an appeal to the weight of
tradition. Therefore, we can conclude that (i) early modern scholastics made
an important bequeath to their own philosophical traditions. and (ii) the
relation between the professed 'scholastics' and the so-called 'modern
philosophers' was neither superficial nor hostile, but reciprocal.

참고 자료

없음

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