儒家仁愛精神新探
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- 최초 등록일
- 2023.04.05
- 최종 저작일
- 2016.12
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서지정보
ㆍ발행기관 : 동방문화대학원대학교 문화와예술콘텐츠연구소
ㆍ수록지정보 : 문화와예술연구 / 8권
ㆍ저자명 : 盧興
한국어 초록
공자(孔子)는 ‘인(仁)’을 핵심으로 유가사상(儒家思想)의 체계를 수 립하여 동아시아 유학(儒學)의 핵심적인 가치를 형성하게 하였다. ‘인 (仁)’은 사람에 대한 일종의 생명적 가치로, 승낙하고 육성하는 정감을 준다. 이러한 정감은 사람의 본성 중에서 도덕의식(道德意識)에 기초함 은 물론 밖으로 표출되어 도덕을 초월하는 함의를 내포하고 있다. 이와 같이 확장된 논리에 기초하여 본고에서는 유가의 인애정신(仁愛精神)을 분석하여 ‘개체지인(個體之仁)’, ‘유성지인(類性之仁)’, ‘성물지인(成 物之仁)’, ‘본체지인(本體之仁)’ 등 4개의 층차로 나뉘었다. 이 4개의 층차 사이에는 상호 긴밀하게 관련되고 층차에 따라 점차적으로 상승하 여 인애(仁愛)의 대상이 자아(自我), 인간사회, 자연세계, 우주본체로 나 누었다. 4개 층차 사이에 내재된 논리는 인덕(仁德)의 확장된 원칙이니, 이러한 확장은 인애지정(仁愛之情)의 감통(感通) 작용에 기초를 세운다.
영어 초록
Confucius established the Confucian system centered on “Benevolence” (Jen), and made it one of the most core concepts of Chinese traditional virtues. “Benevolence” is a kind of emotion to confirm and cultivate the value of human life. The emotion based on the moral consciousness in human nature, whose extrapolation also contains the trans-moral implies. Based on the expanding logic, this paper concludes Confucian “Benevolence” (Jen) to four vertical levels: “Benevolence to Self”, “Benevolence to Human”, “Benevolence to Nature” and “Benevolence to Being”, the four levels contain organic connection, and ascend step by step. The objects of the four levels are self, human society, nature and Being, with an internal logic of the expanding principle of “Benevolence” (Jen). This kind of expanding based on communication function of “Benevolence” (Jen).
참고 자료
없음
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