韓國,東유럽,碑詩歌 比較硏究의 한 측면 : 인신공희 주지를 중심으로
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 박종성
ㆍ저자명 : 박종성
목차
1. 서론2. 자료의 소개
3. 人身供犧의 同異的 樣相
4. 인신공희의 몇 가지 양상과 그 의미
5. 마무리에 대신하여
한국어 초록
한국과 동유럽의 구비시가들 가운데 인신공희에 관하여 노래하는 작품들이 전승되므로 비교연구의 좋은 대상이 된다. 본고는 한국의 무속서사시(Shamanic Epic) 가운데 이른바 <봉덕사의 鐘 전설>을 수용하여 전승되는 두 작품과 안동의 <제비원 전설> 가운데 하나를 대상으로 삼았고, 동유럽에서는 유고연방의 <스카다르 건설>, 루마니아의 <명인 마놀레>, 그리고 헝가리의 <벽이 되어 버린 여인> 등 비교적 短形의 동유럽 구비시가를 대상으로 하여 인신공희의 문학적 형상화와 그 의미를 탐색하였다. 우선 각 나라의 자료들을 검토함으로써 현상적인 측면에서 한국과 동유럽의 구비시가들에서 공통점과 차이점이 분명하게 드러났다. 다음으로 인신공희와 중세보편종교와의 단층을 통하여 그 의미를 파악하였으며, 나아가 희생자의 자발적 희생과 강제적 희생 사이에 존재하는 의미, 그리고 희생자 선택의 문학적 표지와 그 의미에 관하여 논의를 전개하였다. 또한 희생자에 대한 찬사의 표지와 그 의미를 검토함으로써 인신공희를 문학적으로 형상화하는 하나의 방식에 관하여 이해할 수 있게 되었다. 최종적으로, 본고에서 대상으로 삼은 동유럽 구비시가들 사이에 자료의 先後를 추론할 수 있는 근거를 조심스럽게 제시할 수 있었다.영어 초록
We can observe easily the comparative themes between the Korean oral poetry and East-european oral poetries because many written articles concerned with ‘the offering of the human body to sacrifice’ exist in each one of their old oral poetries.In this work, I tried to analyze the significance and literary formation of ‘the offering of the human body to sacrifice’ by some selected texts. For the comparative objects, I chose two literary works which were transmitted from the legend ‘The Bell of Temple Bongdeok’ and one model of the various legend ‘Je Bi Won’ among the Korean Shamanic Epics and some short East-european poetries like Yugoslavian oral poetry ‘Construction of Skadar’, Romanian ballad ‘Master Manole’ and Hungarian song ‘A wife which become wall’.
For the first time, similarities and differences between the Korean oral poetry and East-european oral poetries appeared clearly from the phenomenal point of view by analyzing each literary production. Secondly, I grasped its meaning by making comparison between ‘the offering of the human body to sacrifice’ and the medieval general religions, and moreover I discussed about the literary mark for the choice of victim and the literary being of profound importance which existed between the spontaneous sacrifice and compulsory sacrifice.
Besides, I also understood a possible method which made a literary formation with ‘the offering of the human body to sacrifice’ by the examination of the laudatory mark about the victim and its meaning. Finally, I succeed in bringing up the base in which I inferred their sequence(spread and expansion) from the each selected East-european poetries.
참고 자료
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