M. M. 토마스 신학의 배경과 세 단계의 발전 과정
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국선교신학회
ㆍ수록지정보 : 선교신학 / 42권
ㆍ저자명 : 김은홍
ㆍ저자명 : 김은홍
목차
Ⅰ. 들어가는 글Ⅱ. 토마스의 신학적 배경
1. 초기 복음적인 양육
2. 토마스의 신학사상에 끼친 영향
3. 토마스 신학의 의미와 발전
Ⅲ. 나가는 글
Abstract
한국어 초록
M. M. 토마스는 20세기 하반에 WCC에서 주목할 만한 인물들 중의 하나로서 명석하고 지도적인 인도의 기독교 신학자라 할 수 있다. 맨 처음 그는 복음적이고 경건한 훈련으로 출발하였으나 점차 종교와 사회에 깊은 관심을 가졌다. 토마스의 신학은 일반적으로 세 가지 관점으로 되어 있다. 비록 그의 신학적인 발전의 단계 사이의 명확한 경계 구분이 어려울지라도 그 세 가지가 그의 신학적인 틀을 형성한 것만큼은 분명하다. 토마스의 방법론적 접근은 인류학에 근거하고 있다. 그는 기독교신앙이 효과적으로 전달될 수 있도록 하기 위해서 도전적인 관계와의 접촉점을 찾는다. 특별히 토마스의 인류학과 벌코프 의 관점의 문답에서 토마스의 방법론적 접근은 그의 신학이 인류학적 접근에 근거하고 있다는 것을 뜻한다. 토마스는 기독교신앙과 두 이데 올로기 곧 간디주의와 마르크스주의와의 만남을 통해 남아 있는 문제를 풀고자 애쓴다. 신학과 이데올로기 사이의 대화는 토마스가 예비적인 필요조건을 알아채는 사실로부터 나온다. 첫 번째 단계는 그와 간디주 의와의 만남으로 시작된다. 비폭력의 원칙은 육체의 힘으로 이해된 힘의 실재에 대한 간디의 근본적인 접근이었다. 토마스는 간디의 도덕 에 문제가 있다는 것을 알았기 때문에, 그는 마르크스주의의 인식을 사회분석에 더 나은 도구를 제공해 줄 수 있는 것으로 보고 인도사회에서 급격한 변화에 영향을 주는 수단으로 발전시켰다. 토마스는 간디주의자 로 시작했으나 사회현실에 대한 깊은 연구가 그로 하여금 마르크스주의 를 합류시키게 만들었다. 나중에, 종교를 소외의 형태로 이해하는 마르크스주의적 신학이 종교를 불신앙의 형태로 이해하는 바르트와 혼합되었기 때문에, 그것은 선교의 목표로서의 인간화를 발전시키는 에큐메니컬 선교신학에 지대한 공헌을 했다.영어 초록
M. M. Thomas has become the most noted, articulate and leading Indian Christian theologian and WCC, for the second half in the twentieth century. At first, he started his life of faith with what may be called an evangelical and sacramental piety. He has increased, however, interest in religion and society gradually. Thus, the three aspects in Thomas’s theology are mingled in an integrated form to set up a theological methodology. Thomas’s theology is composed of three aspects generally, which form his proper theological framework, even if it is difficult to discern exact boundaries between the steps of his theological development. He looks for a point of contact with challenging relevance so that the Christian faith can be communicated effectively. Especially, in the dialogue with Thomas’s anthropology and Berkhof’s viewpoint, Thomas’s methodological approach means that his theology is based on his anthropological approach. Thomas tries to resolve the remaining problem through the encounter between the Christian faith and two ideologies which are Gandhism and Marxism. The dialogue between theology and ideologies comes from the fact that Thomas recognizes a preliminary prerequisite. In his first phase he entered in the dialogue with Gandhism. The principle of non-violence(ahimsa) was Gandhi’s basic approach to the reality of power understood as body-force. Since Thomas recognized that Gandhian ethics has problems, he developed an appreciation of Marxism as being capable of providing a better tool for the anaysis of society and as a vehicle for effecting radical changes in Indian society. In conclusion, Thomas started as a Gandhian, but his deeper study of social realities led him to appreciate Marxism greatly. Later on, because Marx’s theory of religion as a form of “alienation” blends with Barth’s understanding of religion as a form of “unbelief,” it contributes a great deal to a theology of religion which will develop a humanization as a goal of mission.참고 자료
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