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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국선교신학회
ㆍ수록지정보 : 선교신학 / 42권
ㆍ저자명 : 서혜덕
ㆍ저자명 : 서혜덕
목차
I. 들어가는 글II. BAM의 이해 및 특성
1. BAM의 성경적 신학적 이해
2. BAM의 특성적 이해
3. BAM의 사례 유형 분석
III. 한국교회 BAM 모델의 분석과 적용
1. BAM의 협력과 선교자원 구성 요소
2. 한국 지역교회 및 한국기업 BAM 모델의 사례 분석과 적용
3. BAM 기업 성장의 여섯 단계42)
IV. 나가는 글
Abstract
한국어 초록
본 논문의 목적은 성경적, 역사적, 신학적, 그리고 선교학적 관점 에서 비즈니스 선교(BAM)을 고찰하고 현대 BAM 운동의 특성들을 다루는 데 있다. 또한 본 논문은 한국교회의 BAM 사례들을 분석하고 적용 사항들을 파악함으로써 새로운 선교 모델 창출에 필요한 토대를 마련하고자 한다.BAM은 위조된 비즈니스가 아니라 실제적인 비즈니스를 추구하고 하나님 나라를 위한 이윤을 창출하고 경제발전을 추구한다. 그럼에도 불구하고 BAM의 기본적 목적은 단순히 사람들에게 직업을 제공하고 수입을 얻게 만드는 것이 아니다. 선교후원금에 덜 의존하는 평신도 전문인 선교사들이 안수 받은 목회자 선교사들과 동역하기 때문에, BAM은 통전적이고 지상대위임령을 이루기 위한 자급 모델이다. 더욱 이 평신도 전문인 선교사들은 현지의 긴박한 필요를 직접적으로 채우는 상이한 경험과 기술들을 구비하고 있다. 그들의 선교 협력은 복음전도,교회개척, 그리고 신학교육과 같은 선교사역을 보완하는 중요한 선교사 역이다. 이에 본 연구는 한국 지역교회와 한국해외 기업모델을 중심으로 성공 가능한 모델들을 분석 적용하였다. 온누리 교회의 BAM 모델에서 는 기독교의 선한 이미지를 부각하는 차원을 넘어 국가별 비즈니스 업종과 사역 유형을 지역 환경과 한국선교의 특징을 접목할 수 있는 것을 최우선순위에 두고 진행되었다. 한국 해외기업의 BAM모델에서 는 말레이시아의 다리카페는 K-POP 등의 대학생 중심의 학원선교, 베트남의 유진 크레베스는 사회공헌을 통한 지역사회 발전과 선교를, 이포넷은 동남아 저개발 국가의 인터넷 보급을 통해 인터넷 선교의 패러다임을 제시함으로써 BAMer들에게 좋은 아이디어와 사업 아이템 들을 소개하고 적용 가능성을 제시하였다.
영어 초록
The purpose of this study is to examine “business as mission”(BAM) movement from biblical, historical, theological and missiological perspective, and to deal with the characteristics of contemporary BAM movement. It is also to analyze and apply the BAM models in terms of examining the BAM cases in the Korean church, and to summarize the study in the suggestion of some relevant BAM model for the mission of the Korean church.BAM is not a fake business but pursues real business and benevolent economic development that actually generate profits and jobs for the kingdom of God. Nonetheless, BAM’s primary purpose is not simply to give people a chance to get jobs and more money. BAM is not a greed and selfish mission effort that exploits or enslaves poor people. BAM is a holistic and largely self-sustaining model to accomplish the Great Commission, partly because lay professionals who are less dependent on donations take part in missions as co-workers of ordained missionaries. Furthermore, lay professionals are equipped with different experiences and skills that directly meet the most pressing needs of the local communities they serve. Their participation can compensate the missionary activities of professional ministers, such as evangelism, church planting, and theological education.
In this regard, this article analyzes and suggests some sustainable BAM models centering on local churches in Korea and Christian business models in overseas mission fields. As a BAM model of Korean local church Onnuri church attempts to combine the characteristics of the Korean church mission with the appropriate business items urgently needed by the countries they serve, beyond simply showing the good image of Christianity to them. As a BAM model of overseas Christian business efforts, DARI cafe in Malaysia shows good examples to BAMers such as campus ministry using community-oriented cafe and K-POP, Yugin Kreves pursuits various relief and development works in mission fields such as Vietnam, Laos, and China, and E4NET introduces effective business items to BAMers as it focuses IT businesses providing internet technology to developing countries in Asia.
참고 자료
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